Utstillinger

Oppegård Kunstforenings tradisjonsrike juleutstilling åpnes lørdag 27. november kl. 12:00 og står til tirsdag 14. desember. Den inneholder verker av lokale kunstner som viser bildende kunst, keramikk, smykker, foto, tekstiler og annet kunst- håndverk. På utstillingen kan du å kjøpe julegaver i alle prisklasser. Utstillingen

blir åpnet av en lokal kultur- eller politisk profil og det blir musikalsk underholdning

Høstutstillingen 2021 med Sverre Bjertnæs, Bjarne Melgaard og Thomas Kvam:

Vårutstillingen 2021:

I 3. etasje i korridoren stilles disse tre bildene ut som en del av galleriets nåværende utstilling

Selv om det ikke er mulig - eller etterhvert tilrådelig -

å oppsøke  gallerier og museer fysisk, er det likevel

muligheter til å nyte god kunst ved å oppsøke hjem-

mesidene til mange av disse. Følgende gir dere

noen tips:

Nasjonalmuseet

youtube.com/nasjonalmuseet

Nasjonalmuseet.no
Her lærer man mye om det nye flotte

museet og blir tilbudt et dypdykk i

deres digitale samling.

Historisk museum
khm.uio.no
Gir digitalt besøk i museet med bl.a.

To utstillinger med 360-graders

virtuell utstilling

Henie Onstad
Åpent igjen nå

streamer video på art.hok.no

Astrup Fearnley Museet

afmuseet.no

Munchmuseet

munchmuseet.no

Galleri Brandstrup

brandstrup.no

Foreningens kunstner representant Stine Vogt stilte ut sammen med Inger Marie Søyland, Elisabeth Juell og Tone Avdal på Sundby gård

i Vestby i februar/mars 2021: utstillingen kan fremdeles sees på Vestby kunstforenings nettsider.

Pressemelding:
Oppegård kunstforening viser kunstverk av Gerard Waegeneire og Stine Vogt i Kolbotn galleri i Kulturhuset Kolben fra 5. til 22. september 2020. Utstillingen omfatter bilder i olje, akryl og akvarell samt halskjeder inspirert av stammekunst i stillehavsområdet.Waegeneire viser akvareller i små formater og større oljemalerier. - Jeg er interessert i uttrykket til de innfødte i stillehavsområdet, såkalt tribal kunst. Dette preger mange av bildene mine. Jeg er også inspirert av organiske former i naturen. Waegeneire er utdannet billedkunstner ved Statens håndverks- og kunstindustriskole (ofte kalt Kunst- og håndverksskolen) og Kunstakademiet i Oslo. Han søker alltid etter nye kombinasjoner av farger, harmonier og former. En reise i Asia vekket interessen for etniske smykker, og tilbake i Oslo begynte han å designe halssmykker selv, laget av turkiser, fargede koraller, kornalin, jade, agat, lapis lazuli og sølv. i tillegg har han brukt eldre glassperler fra Bøhmen og Afrika.Stine Vogt har en spesielt spennende utdanning: malerlinjen på Statens håndverks- og kunstindustriskole og embetseksamen i psykologi, samt en tverrfaglig doktorgrad i billedkunst og kognitiv nevropsykologi fra Psykologisk institutt, UiO. Dette kommer frem i bildene hennes: - Det er gøy å vite nokså eksakt hva som foregår i sentralnervesystemet når en jobber med bilder. Det gjør det lettere å ikke stå i veien for sitt eget uttrykk, en får mer tilgang til egne ressurser, og arbeidet blir ærligere. Utfordringen med kunst er å følge hjertet som best en kan og så la det stå til, så får folk reagere som de vil. Det er bare på den måten dialogen oppstår. Bildene hennes viser abstraherte figurer i bevegelse. De som vises på denne utstillingen er i tillegg inspirert av lys og bevegelse under vann. Arbeidene er malt med akryl og olje på lerret.

Kistefos museet

kistefosmuseum.com

Galleri F-15

gallerif15.no

Ellers er det en rekke institusjoner man kan

oppsøke på Facebook:

Alternativ utstillingsguide for Oslo:

u-f-o.no

Interkulturelt museum

oslomuseum.no

Forsvarsmuseet

forsvaretsmuseer.no

Jødisk Museum - snublestein.no

jodiskmuseumoslo.no

Norsk maritimt museum

marmuseum.no og

@maritimtmuseum

Oslo Bymuseum

oslomuseum.no

Her vises posters fra

tidligere utstillinger:

2017, 2018, 2019, 2020 og 2021.