Artikkel sist oppdatert: 2015-11-23

Når det skjer:  Ã…pning lørdag 26.septembe

Plakat utstilling av arbeid av Øivind Brune i Bibliotekgalleriet

Øivind Brune i Bibliotekgalleriet

OppegÃ¥rd kunstforening arrangerer en retrospektiv utstilling med den kjente kunstneren Øivind Brune i Bibliotekgalleriet i Kolben  fra 26. september til 12. oktober.

Øivind Brune var medlem av kunstnerkollektivet GRAS, en radikal gruppe som oppsto pÃ¥ 70-tallet. De 12 medlemmene skapte grafikk, ofte med politiske budskap og med sÃ¥ lave priser at de kunne nÃ¥ frem til mange mennesker. Blant de tidlige bildene er abstrakte "stripebilder". I Ã¥rene 1990 til 2006 skapte Øivind Brune en serie tresnitt med eksistensielt innhold.  De viser ensomme mennesker pÃ¥ en strand eller i fjellet. Ensomheten er i blant skildret med en trist humor.

Kunstneren vokste opp i Kristiansand. Han flyttet til OppegÃ¥rd da han møtte Liv Tove Winnem, som senere ble hans kone. Liv Tove Winnem var leder av OppegÃ¥rd kunstforening i 11 Ã¥r,  et arbeid Øivind Brune støttet og engasjerte seg i. De to har mye av æren for at det ble et galleri i Kolben, der  foreninger, kunstnere og fotografer kan stille ut sine verk. Øivind Brune var æresmedlem i OppegÃ¥rd kunstforening.

Han var utdannet ved Statens håndverks- og kunstindustriskole og ved Statens kunstakademi. Han har hatt et tyvetalls utstillinger i Sør-Norge og vært representert ved kunstutstillinger i Japan, Polen, Ungarn, Brasil og de nordiske landene.

Som lærer i tegning og kunsthistorie ved Oppegård Videregående Skole ble Øivind Brune høyt elsket av elevene. Elever som gikk videre på den kunstneriske veien uttrykte dyp takknemlighet for alt Øivind Brune hadde lært dem.

Dessverre gikk Øivind Brune bort 17. august, 72 år gammel. Han fikk dermed ikke oppleve å se en stor utstilling av bildene sine i Bibliotekgalleriet. Utstillingen er en enestående anledning til å oppleve bredden i Øivind Brunes kunst. En stor del av bildene er til salgs.

Bildetekst:

Et eksempel på Øivind Brunes tidlige arbeider: Tre rosa kvadrater, 1971.